سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونگی نوشتن مقاله در ویکی پدیا

 

در ادامه قصد داریم در رابطه با نوشتن مقاله  و تولید محتوا در ویکی پدیا و نگارش ویکی پدیا به عنوان یک کاربر تایید شده با ساخت حساب کاربری صحبت کنیم. علاوه بر این برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا مواردی از جمله انتخاب مطالب و عنوان مقاله و همچنین بررسی نکات مربوط به انتخاب عنوان مقاله در ویکی پدیا را مطرح خواهیم کرد.

نوشتن مقاله در ویکی پدیا به عنوان یک کاربر تایید شده

برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا به عنوان کاربر تایید شده باید ثبت نام کنید. به این منظور ابتدا به آدرسhttps://www.wikipedia.org بروید. با کلیک روی Create an Account     در گوشه ی بالا سمت راست، یک حساب ایجاد کنید. سپس نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب و وارد کنید. همچنین اگر می خواهید از به روزرسانی های ویکی پدیا مطلع شوید، می توانید ایمیل خود را وارد کنید.

به منظور نوشتن مقاله در ویکی پدیا می بایست حداقل 10 مقاله در ویکی پدیا را ویرایش کنید. به دو روش می توانید مقالات موجود در ویکی پدیا را ویرایش کنید. ابتدا پس از ارسال اطلاعات ثبت نام، ویکی پدیا به طور خودکار شما را به یک صفحه وب جدید می فرستد که با یک پنجره از شما می پرسد آیا می خواهید مقاله پیشنهادی را ویرایش کنید.

سپس می توانید بر روی دکمه ویرایش مقاله پیشنهادی Edit a suggested article کلیک کنید تا 10 ویرایش در مقاله های پیشنهادی انجام شود. همچنین می توانید با کلیک روی دکمه ویرایش Edit در بالای صفحه مقاله، مقالات مورد نظر را ویرایش کنید.

اگر ویرایشی ایجاد کنید که بعدا حذف شود، این ویرایش همچنان در تعداد کل ویرایش های شما حساب خواهد شد. بعد از 4 روز وضعیت تایید خودکار را دریافت می کنید. وقتی حساب ویکی پدیای شما به مدت 4 روز فعال شد و حداقل 10 ویرایش در مقاله های موجود انجام دادید، به طور خودکار حساب کاربری شما در وضعیت تایید قرار می گیرد. این وضعیت به شما امکان نوشتن مقاله در ویکی پدیا را می دهد، همچنین صفحات را جابجا کنید، صفحات نیمه محافظت شده را ویرایش کنید و پرونده ها را بارگذاری کنید.

·         ایجاد صفحه کاربری

برای ایجاد صفحه کاربری، روی نام کاربری خود کلیک کنید. برای داشتن یک صفحه کاربری شخصی ویکی پدیا، یعنی جایی که قادر به ایجاد و نوشتن مقاله در ویکی پدیا باشید، باید روی نام کاربری خود در بالای صفحه ویکی پدیا کلیک کنید.

با این کار شما به صفحه ای هدایت می شوید که در آن جا لینکی برای شروع صفحه کاربر [نام کاربری] Start the user [username] page مشاهده خواهید کرد. روی این لینک کلیک کنید، که شما را به صفحه کاربر منتشر نشده هدایت می کند. سپس می توانید بر روی دکمه انتشار صفحه Publish page در پایین صفحه کلیک کنید تا صفحه کاربریتان ایجاد شود.

وقتی به صفحه کاربری منتشر نشده خود هدایت می شوید، یک تکست باکس خالی بالای دکمه انتشار صفحه مشاهده خواهید کرد. این فضا به شما امکان می دهد درباره صفحه کاربری ویکی پدیای خود چیزی بنویسید. نوشتن در این کادر مقاله ای ایجاد نمی کند.

·         نوشتن مقاله

در رابطه با نوشتن مقاله در ویکی پدیا، هنگامی که صفحه کاربری خود را منتشر کردید، 10 ویرایش مقاله انجام دادید و حداقل 4 روز از ساخته شدن حساب کاربریتان گذشت، می توانید نوشتن مقالات جدید را برای ویکی پدیا شروع کنید. برای شروع، در مورد موضوعی که می خواهید درباره آن بنویسید، در ویکی پدیا جستجو کنید.

اگر مقاله ای در مورد آن موضوع از قبل وجود نداشته باشد، پیامی را مبنی بر موجود نبودن صفحه The page does not exist مشاهده خواهید کرد. می توانید برای ایجاد و ساخت آن درخواست کنید، اما بررسی نتایج جستجو را در نظر بگیرید که آیا این موضوع قبلا پوشش داده شده است یا خیر.

اگر تصمیم دارید صفحه جدیدی ایجاد شود، روی لینک قرمز رنگ حاوی اصطلاحات جستجوی خود کلیک کنید تا به صفحه ایجاد مقاله بروید و شروع به نوشتن مقاله در ویکی پدیا کنید.

قبل از نوشتن اولین مقاله خود، راهنمای ایجاد مقاله و نوشتن مقاله در ویکی پدیا را بخوانید تا از چاپ شدن مقاله اطمینان حاصل کنید. برای مطالعه راهنمای مقاله ویکی پدیا، به این آدرس مراجعه کنید: https://en.wikipedia.org/wiki/Help:Your_first_article.

·         راهنمایی در مورد انتخاب موضوع

برای راهنمایی در مورد انتخاب موضوع اولین مقاله خود، این روش را مشاهده کنید (https://www.wikihow.com/Write-a-Wikipedia-Article#Choosing-Your-Article-Topic). مقاله خود را در قسمت خالی تایپ کنید. از زمانی که حساب شما به صورت خودکار تأیید شده باشد، به یک صفحه مقاله خالی منتقل می شوید که می توانید مقاله جدید خود را در آن بنویسید. اگر حساب شما هنوز تایید نشده است، برای راه اندازی Article Wizard روی Start creating کلیک کنید و همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید این روش را از طریق لینک فوق مشاهده کنید.

نوشتن مقاله ویکی پدیا به سادگی نوشتن متن ساده در یک باکس نیست. برای اطمینان از قالب بندی صحیح مقاله خود قبل از ارسال، با راهنمای سبک و نحوه ی نشانه گذاری ویکی پدیا آشنا شوید. برای بررسی کار خود، روی پیش نمایش Show Preview کلیک کنید. قبل از ارسال مقاله، با کلیک بر روی این دکمه در پایین صفحه، مطمئن شوید که دقیقا همان طور که می خواهید به نظر می رسد. در صورت نیاز به تغییر هر چیزی، می توانید این کار را توسط ویرایشگر زیر پیش نمایش انجام دهید.

وقتی مقاله برای انتشار آماده شد، روی ذخیره صفحه Save Page  کلیک کنید. از آنجا که حساب شما به صورت خودکار تایید شده است، مقاله جدید شما بلافاصله در سایت منتشر خواهد شد. نکته ی قابل توجه در مورد نوشتن مقاله در ویکی پدیا این است که اگر مقاله شما شامل قالب بندی مناسب نباشد یا هر یک از قوانین ویکی پدیا را نقض کند، ممکن است بلافاصله حذف شود. تا زمانی که مطمئن شوید کار به پایان رسیده برای انتشار مناسب است، صفحه را ذخیره نکنید.

انتخاب عنوان مقاله در ویکی پدیا

قبل از نوشتن مقاله در ویکی پدیا ابتدا جستجو کنید تا ببینید مقاله ای که می خواهید بنویسید وجود دارد یا خیر. قبل از نوشتن مقاله به عنوان یک کاربر تایید شده یا تایید نشده، لازم است که ایده های مربوط به موضوع خود را در نوار جستجوی ویکی پدیا وارد کنید تا ببینید آیا مقاله از قبل وجود دارد. ویکی پدیا در حال حاضر تقریبا 6 میلیون مقاله دارد، بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که موضوعی که می خواهید درباره آن مقاله بنویسید از قبل پوشش داده شده باشد.

ارزیابی کنید که آیا موضوع شما به اندازه کافی برای مقاله ویکی پدیا قابل توجه است. برای اینکه ارزیابی کنید موضوع مقاله ای که می خواهید بنویسید به اندازه کافی قابل توجه و قابل تایید است تا با استانداردهای مقاله ویکی پدیا مطابقت داشته باشد، دستورالعمل های موجود در آدرس https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Notability را بخوانید. به طور کلی ، اگر موضوعی دارای پوشش قابل توجهی در منابع معتبر باشد، ممکن است برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا نیز به اندازه کافی مناسب باشد.

مقررات عمومی و خاص مربوط به موضوع برای مقالات ویکی پدیا

با این وجود، چندین مقررات عمومی و خاص مربوط به این موضوع برای مقالات ویکی پدیا وجود دارد که بسیاری از آنها را ویراستاران با تجربه پس از ارسال مقاله شما تعیین می کنند. اگر قادر به یافتن چندین منبع معتبر و مستقل باشید که موضوع شما را پوشش می دهند، احتمالا به اندازه ی کافی برای مقاله در ویکی پدیا قابل توجه خواهد بود.

·         قانون کپی رایت

اطمینان حاصل کنید که مقاله شما قانون کپی رایت را نقض نمی کند یا سرقت ادبی نمی کند. ویکی پدیا به عنوان بخشی از خط مشی خود، هرگونه ارسال مقاله توسط کاربران تایید شده و یا تایید نشده که قانون کپی رایت را نقض کرده و یا بخشی از منبع خارجی را دزدی ادبی می کنند، رد می کند.

·         از تبلیغات یا استفاده از اطلاعات شخصی خودداری کنید

در مقاله خود از تبلیغات یا استفاده از اطلاعات شخصی خودداری کنید. ویکی پدیا به عنوان یک دایره المعارف در نظر گرفته شده است، نه یک صفحه وب شخصی یا صفحه ی تبلیغات تجاری. بنابراین، اگر مقاله ای بنویسید که حاوی هرگونه اطلاعات شخصی و تبلیغاتی یا هرگونه اطلاعاتی باشد که مستقیما به موضوع مورد بحث مربوط نباشد، مقاله شما احتمالا رد یا حذف خواهد شد.

·         نداشتن موضوع

اگر موضوع خود را ندارید، می توانید مقاله درخواستی بنویسید. اگر قصد نوشتن مقاله در ویکی پدیا را دارید اما مطمئن نیستید که در مورد چه چیزی بنویسید، می توانید یکی از هزاران عنوان مقاله درخواستی ویکی پدیا را انتخاب کنید.