سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش ایده پردازی در بازاریابی محتوا

 

یکی از مراحل مهم در فرایند بازاریابی محتوا ایده پردازی است. برای تولید هرگونه محتوا در بازاریابی محتوا شما باید بتوانید ایده های متنوعی را برای محتوای خوب تولید کنید. برای یادگیری مهارت ایده پردازی در بازاریابی محتوا شما باید بدانید چگونه فکر خودتان را به ایده و ایده تان را به محتوا تبدیل کنید   .

بدون دانستن این فرایند شما قادر به پیاده سازی برنامه بازاریابی محتوای موفقی نخواهید بود. ذهن انسان دائماً در حال ایده پردازی است.

لزوم یادگیری فرایند ایده پردازی در بازاریابی محتوا

ذهن انسان دائماً در حال ایده پردازی است. فرقی نمی کند شما در رختخوابتان باشید یا در حال کار یا ورزش. در هر حال ذهن شما توانایی نامحدودی برای تولید ایده‌های جدید دارد. اما زمانی که کار شما بستگی به آن ایده دارد به طرز عجیبی این کار سخت خواهد شد. یک بازاریاب محتوا یا هر فردی که در کار خود از خلاقیت استفاده می‌کند در حقیقت روز تعطیل مشخصی ندارد.

ایده های محتوا نیروی محرکه ی کار او هستند و در صورتی که دائماً در حال شکل دهی به آنها نباشد این فرایند متوقف خواهد شد. به این منظور لازم است با فرایند تولید ایده ها و راه‌های مختلف آن آشنا باشیم تا این کار را با نظم و ترتیب صحیحی به انجام برسانیم.

ایده پردازی در فضای دیجیتال مارکتینگ

برای ایده پردازی در فضای دیجیتال مارکتینگ دنبال یک موضوع داغ و جنجالی برای نوشتن یا خلق یک محتوای جدید باشید. این روز ها چه چیزی بیشتر سر زبان ها افتاده است؟ رقبای شما بیشتر در رابطه با چه موضوعاتی مانور می‌دهند؟ شما می در سایت BuzzSumo.com  با نوشتن یک عنوان در این سایت فهرستی از مطالب کاربردی را که رتبه خوبی هم داشته‌اند، بیابید.

شما در هنگام تولید محتوا باید سعی کنید خود را جای دوست مخاطب قرار دهید که از شما سوال کرده است. بهتر است در هنگام نوشتن یک عنوان با "چگونه یا چطور" شروع کنید .

در رابطه با ایده ی تولید محتوا باید گفت برای ایده پردازی گاهی لازم است مقالات مختلف را از سایت های رقیب مطالعه کنید با فضای آنان آشنا شوید و با یک رویکرد منحصر به فرد مقاله‌ای نو و جدی را خلق کنید.

یا حتی با بررسی تصاویر و ویدیوهایی که منتشر کرده اند شما با جهانی متفاوت آشنا خواهید شد و همه این موارد جرقه ای می شوند تا شما یک محتوای ناب و بکر خلق کنید. شما قرار نیست از متن انان کپی کنید! قرار است یک محتوای تازه تولید کنید در اینجا هدف ما ایده گرفتن از فضاهای متفاوت است.

شما به عنوان خالق یک محتوا حتما دوس دارید که دیده شوید. یعنی مطالب سایت شما در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد ما به شما پیشنهاد می کنیم از keyword planner   استفاده کنید و به شما کمک می کند مناسب‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع مشخص را بیابید و در تولید محتوای خود استفاده کنید.

جرئت نوشتن در رابطه با شکست ها و اشتباهاتتان را در تولید محتوا داشته باشید

یک ایده ای که در زمینه تولید محتوا وجود دارد این است که شما جرئت نوشتن در رابطه با شکست ها و اشتباهاتتان را داشته باشید. معمولا کاربران جذب مطالب واقعی می شوند و احساس می کنند در فضای امنی قرار دارند که آن ها هم در مسیر خود مرتکب اشتباهات و شکست هایی شده اند.

پیشنهاد می‌کنیم مصاحبه کردن را هم در لیست کار های خود قرار دهید. مصاحبه با افرادی که در زمینه کسب و کار شما موفق یا مطرح هستند باعث جذاب تر شدن محتوای شما می‌شود و به محتوای شما اعتبار می‌بخشد.

مقایسه ای نوشتن یک ایده جذاب برای تولید محتوا

در محتواهای خود می‌توانید به شکل انتقادی یا مقایسه‌ای بنویسید. مثلا اگر محصولی را ارائه می کنید دلیل برتری خود را نسب به سایر رقبا ذکر کنید و بگویید چرا اصلا باید مخاطب شما را برای خرید محصول انتخاب کند. یا می توانید در رابطه با یک مقاله دیگر نقدی درست و درچهارچوب اصول نقد بنویسید البته قبل از نوشتن متن انتقادی خود از صاحب مقاله کسب اجازه کنید. این مدل مقاله نویسی طرفداران زیادی داشته و دارد زیرا مخاطب احساس می کند شما در حوزه کاری خود به شکل تخصصی فعالیت می کنید.

در بازاریابی محتوا فرایند ایده پردازی همیشه فرایندی مشخص و ثابت نیست. گاهی ایده ها به صورت ناگهانی به ذهن شما می رسند. گاهی باید کلنجار رفت تا یک ایده را شکل داد. به هر حال به دلایل گوناگونی لازم است یک بازاریاب محتوا شیوه ی اصولی ایده پردازی را یاد بگیرد:

 در هفته های اول ایده ها به سمت شما سرازیر می شوند ولی در نهایت مرحله ی فرسودگی محتوایی» برای شما رخ می دهد

1- مشغله ی کاری روزانه:

شما در طول روز باید محتواهای زیادی را برای وبلاگ، شبکه های اجتماعی، پادکستو … آماده کنید. این محتواها علاوه بر اینکه باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشند، باید با موضوعات مورد علاقه ی مخاطبین شما نیز مرتبط باشند. یک فرایند ایده پردازی محتوایی مشخص به شما کمک خواهد کرد با وجود مشغله ی زیاد بتوانید محتوایی با کیفیت تولید کنید.

2- استفاده از ایده های دیگران:

هر چقدر فرد خلاقی باشید به ایده های دیگران نیازمند هستید. فرایند تولید محتوا به شما امکان استفاده از ایده های همکاران، دوستان، طوفان های فکری و … را می دهد.

3- تمام شدن ایده ها:

در واقعیت زمانی فرا می رسد، دیر یا زود، که شما دیگر ایده ی خوبی برای تولید محتوای بازاریابی نخواهید داشت. در هفته های اول ایده ها به سمت شما سرازیر می شوند ولی در نهایت مرحله ی فرسودگی محتوایی» برای شما رخ می دهد. و صفحه روبریتان خیره می شوید و نمی توانید یک کلمه هم بنویسید. فرایند ایده پردازی و تولید محتوای مشخص برای غلبه بر بلوکه ذهن نویسنده بسیار مهم است.

4- انظباط مورد نیاز در پروژه های بزرگ:

بازاریابی محتوا در مقیاس بزرگ  تولید انبوه بدون داشتن فرایند مشخص برای اعضای مختلف تیم امکان پذیر نخواهد بود.